bmr

bmr>NEWS>マスタリングの名匠、トム・コインが亡くなる 62歳

NEWS

マスタリングの名匠、トム・コインが亡くなる 62歳

Tom Coyne

今年2月の第59回グラミー賞のレコード・オブ・ザ・イヤーを受賞したアデル(Adele)“Hello”を始め、これまで関わった作品は6度グラミーに輝いた伝説的マスタリング・エンジニア、トム・コイン(Tom Coyne)が今月12日に亡くなったことが発表された。62歳だった。

音源制作の最後の工程となる「マスタリング」は、曲によってバラついた音量・音圧を調整したり、曲間の調整などによって世界観や流れを統一する役割などを担う。1970年代から活躍しているトム・コインはその中でも名匠と讃えられるひとりで、ヒップホップ~R&B系を中心に数えきれないほどのヒット作に関わってきたマスタリング・エンジニア。特にThe Hit Factory在籍期のおよそ5年間に、ア・トライブ・コールド・クエスト(A Tribe Called Quest)のデビュー・アルバム『People’s Instinctive Travels And The Paths Of Rhythm』、『The Low End Theory』を始め、DJジャジー・ジェフ&ザ・フレッシュ・プリンス(DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince)『Homebase』、ピート・ロック&CL・スムース(Pete Rock & C.L. Smooth)『All Souled Out』、デ・ラ・ソウル(De La Soul)『De La Soul Is Dead』、ソウルズ・オブ・ミスチーフ(Souls Of Mischief)『93 ‘Til Infinity』、ザ・ルーツ(The Roots)『Do You Want More?!!!??!』など数々のヒップホップ名作に“磨き”をかけたことで知られる。

Sterling Soundに移って以降も、ザ・ルーツ『Illadelph Halflife』、ア・トライブ・コールド・クエスト『Beats, Rhymes and Life』、『The Love Movement』、ナズ(Nas)『It Was Written』、コモン(Common)『One Day It’ll All Make Sense』、マックスウェル(Maxwell)『Maxwell’s Urban Hang Suite』、ディアンジェロ(D’Angelo)『Voodoo』など数々の名作を手がけている。そのトム・コインのマスタリング技術は近年も世界各国から求められており、アデル『21』、『25』、ビヨンセ(Beyonce)『Dangerously In Love』、『I Am…Sasha Fierce』、『BEYONCÉ』、テイラー・スウィフト(Taylor Swift)『Red』、『1989』、サム・スミス(Sam Smith)『In The Lonely Hour』、ブルーノ・マーズ(Bruno Mars)『24K Magic』、ザ・ウィークエンド(The Weeknd)『Starboy』といった世界的な大ヒット作から、宇多田ヒカル、安室奈美恵など邦楽作品も数多く手がけてきた。レコード・オブ・ザ・イヤーに輝いたアデルの“Hello”や、マーク・ロンソン(Mark Ronson)とブルーノ・マーズの“Uptown Funk”、サム・スミスの“Stay With Me”を始め、彼がマスタリングを手がけた作品はこれまで6度グラミー賞に輝いている。

その名匠が、米時間で4月12日に亡くなったことが報じられた。後日、Sterling Soundの社長ムラット・アクタールが正式に発表し、血液のがんである多発性骨髄腫に罹っていたとのこと。2012年12月、中国で〈Asian Music Awards〉に出席した帰路で体調を崩し、多発性骨髄腫であることが明らかになったという。その後、世界的なエキスパートを迎えて治療にあたり、闘病生活を続けながらエンジニアの仕事も変わらず務めていたようだ。クリス・ブラウン(Chris Brown)“Privacy”やストームジー(Stormzy)『Gang Signs & Prayer』、ロード(Lorde)“Green Light”、ケイティ・ペリー(Katy Perry)“Chained To The Rhythm”など今年発表されたばかりの作品も多数手がけている。週末にはゴルフを楽しむなど体調はしばらくよかったようだが、しかしアデルの“Hello”が受賞した今年2月のグラミー賞の翌朝に会ったときは、喜んではいたものの体調を崩していた様子だったという。そして4月12日、地元ニュージャージー州のモリスタウンの自宅で亡くなった。62歳だった。

Man this hurts. The only dude I let master all of my product #TomCoyne passed away today. Coming to his mastering studio was always my fav part of making records. He was so patient w me ESPECIALLY the way the I get down with sequencing and segue timing on albums. He knew I placed songs in rhythm like they were being spun at a club so damn near every Roots album would take an unusual 40 hour process. Not to mention all of those album intros listen to #ThingsFallApart's "Act Won" intro w MoBettaBlues dialogue—it was his idea to match the Roots commentary w Denzel/Spikes dialogue "if we had to depend on black people to eat we would starve to death/everybody wake up" "you see everybody but our people/ghead w yourself" "it incenses me/BDAHADAHDADHADA!!!!!"—he suggested it would be cool if you guys had sound bites from your own work that mirrored what the dialogue was saying. But man ALL my records and Common's albums and D'angleo—-matter of fact I forgot we used Tom because he friggin did all the classic records. His ears were bar none THE BEST. All of #KoolAndTheGang's post Ladies Night albums, #BillyOcean's Suddenly album. #Whodini's Escape & the 1st #FatBoys lp. #SexPackets by #DigitalUnderground. #BDP's #Edutaiment & #SexAndViolence all the #DeLa classics all the #Tribe classics #93ToInfinity #Reachin #WolfInSheepsClothing #BlowoutComb #ReturnToThe36Chambers #LiquidSwords #OnlyBuilt4CubanLinx (his stories from this mastering session about them acting out THE ENTIRE Killer movie will be the GREATEST studio story I've ever heard) #MrSmith #ItWasWritten #Embrya #12Play #LoveDeluxe #MamasGun Brittany Robyn Beyonce 1Direction, Maroon5, Macklemore & Ryan, Pink, Mary J, Ronson, Taylor Swift—I forgot even Hamilton!!! This guy was the pair of ears we trusted to bring the music to you. Much love to his family and his children. For friggin at least 20 albums I've driven you crazy & learned so much about how people hear music (tip: most of the time we'd use a cheap clock radio speaker because if it sounds great on Horrible equipment then imagine how it bumps elsewhere!) thank you for all the lessons you've taught me Tom Coyne!!!! Music Will Never Be The Same Again.

Questlove Gomezさん(@questlove)がシェアした投稿 –